torsdag 19 mars 2015

Poprocket ~

________________________________________________________________________________


Smeknamn: Popen

Född: 1998-05-30

Kön: Valack

Ras: Jorvikist varmblod

Mankhöjd: 155 cm

Poprocket eller Pop/popen som han också kallas är född på Moorlands stall och har bott där hela sitt liv tills jag fick honom. 

En skön sommar skulle jag äntligen få lämna min ö! Jag skulle få flytta till den alltid soliga ön Jorvik! När jag åkt en 5 timmars lång båtfärd till Jorvik hämtades jag av min morfar, Herman, på stranden i Fort Pinta. Han körde mig till ett hotell som låg nära ett stall i Moorland. Jag hade varit hästintresserad i princip hela mitt liv och äntligen var drömmen sann! Jag skulle få åka på ett ridläger över en sommarvecka!

Samma vecka som ridlägret började stod jag och andra nervösa tjejer på stallplanen i Moorland och väntade på att få våra hästar över veckan. De andra tjejerna fick pigga och nervösa hästar med betydligt yngre ålder än min. När Thomas ropade "Mandy, Poprocket" började alla fnissa och retas. Poprocket var 13 och de andra hästarna var runt 5 år. Poprocket var inte lika pigg som de andra hästarna i stallet och jag trodde därför det skulle behövas spö. På våran första uteritt vågade jag inte skänkla utan bara slog till med spöet. Pop satt av i full galopp och skenade iväg till en skog, Hollow Woods.

Efter någon timme hittade Thomas mig i en hallonbuske, Pop stod på gräsmattan bredvid och betade lugnt. Jag tog tag i tygeln och slängde mig upp i sadeln, spöet låg kvar i busken.

Nu trodde ni kanske jag gav upp mitt hopp för Pop men nej, jag kämpade i flera dagar och på lördagen när vi skulle ha våran uppvisning var han som en helt annan häst! Han lyssnade på varenda lilla rörelse. Skänkelviking var inga problem, hoppningen flög vi fram över, allt var bra! Herman stod i publiken och applåderade extra mycket för oss.

Nästa dag på söndagen var det dags att ta farväl av de underbara hästarna. När alla tjejer lämnat stallområdet stod jag ensam kvar i Pops spilta. Thomas kom fram till mig och frågade hur mycket jag hade på mig. Jag hade bara 320 Jorvik Shillings och 4 Star Coins... Han frågade om jag ville köpa Pop för 300 Jorvik Shillings. Först trodde jag han skämtade men när jag insåg att det var sant blev jag helt från ord!

Nu hyr jag ut Pop för en nybörjarlektion varje helg och på sommaren är han på ett likadant ridläger varje år. Andra ska också få ta del av det jag fick!

Poprocket - en läromästare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar